ملاک‌های داوری کتاب‌های تصویری‌داستانی کودکان و نوجوانان

ملاک‌های داوری کتاب‌های تصویری‌داستانی کودکان و نوجوانان


(گروه کتاب‌های تصویری مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز)

۱. بهره‌مندی از متن واژگانیِ ادبی: برخوردار از خلاقیت، سادگی، روانی، انسجام زبانی، منطق و ساختار رواییِ مناسب با مخاطب، دور از زیاده‌گویی.

۲. بهره‌مندی از متن تصویری هنرمندانه: برخوردار از خلاقیت، طراحی قوی، خیال‌انگیزی، رنگ‌پردازی مناسب با اثر و مخاطب، دارای ساختار رواییِ متناسب با متن واژگانی و مخاطب، فضاسازی، شخصیت‌پردازی، زمینه‌آفرینی و انتخاب زاویه‌دید مناسب، دربردارنده‌ی دیدگاهِ ویژه‌ی تصویرگر (نسبت به روایت واژگانی).

 ۳. برهم‌کنشِ تفسیریِ واژگان و تصویرها با تأکید بر نقش کارگردان‌گون تصویرگر و سناریست‌گون نویسنده (نویسنده در جایگاه فیلم‌نامه‌نویسی ظاهر می‌شود که متن واژگانی را همچون فیلم‌نامه‌ای دکوپاژنشده آماده می‌کند و تصویرگر همچون کارگردانی که این متن را دکوپاژ می‌کند و به تصویر می‌کشد).

۴. برخورداری از پرامتن (paratext) مناسب (شامل آستر پیشباز و بدرقه، صفحه‌ی شناسنامه، صفحه‌ی عنوان، متن واژگانی و تصویری رو و پشت جلد، اندازه‌ و  فرمت کتاب، نوع و اندازه‌ی فونت، کیفیت چاپ) در جهت کلیت‌بخشی به اثر.

5. طرفداری از کودک و نوجوان در جایگاه شخصیت داستانی و مخاطب: استفاده‌ از شگردهای توانمندسازی، تمرکززدایی، خوانش انتقادی؛ احترام به فهم کودک، پرهیز از شعاری‌بودن‌، توجه به موضوعها و درونمایه‌های مورد نیاز مخاطب، طرح انعطاف‌پذیر موضوعها و درونمایه‌ها، پرهیز از کلیشه‌های جنسیتی، نژادی، طبقاتی، فرهنگی و دینی، برخورداری از امید و شوق به زندگی و تغییر.

6. توجه به کنش‌گری و سوژگی دو سویه‌ی شخصیتها (کودک (یا جانشین او) و بزرگ‌سال).

7. برخورداری از طنز، شوخ‌طبعی و پرسش‌انگیزی.

8. داشتن اصالت (نویسنده و تصویرگر سبک ویژه و یگانه‌ی خود را داشته باشند؛ همچنین کارهای پیشین خود را تکرار نکرده باشند. و کتاب در کل نسبت به آثار مشابه اصیل و گامی به پیش باشد).

9. برخورداری از سادگی و همزمان پیچیدگی و ژرفا.

10. تبدیل‌شدن اثر به کلیتی یگانه (کتاب تصویری کلیتی بیش و مستقل از جمع ساده‌ی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن است).

 

 


آخرین اخبار

بیانیه‌ی مرکز مطالعات ادبیات کودک درباره‌ی واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی
بیانیه‌ی مرکز مطالعات ادبیات کودک درباره‌ی واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی
بیانیه‌ی مرکز مطالعات ادبیات کودک درباره‌ی واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی
انتشار مجموعه مقالات جشنواره‌ی بازنگاری
انتشار مجموعه مقالات جشنواره‌ی بازنگاری
مجموعه مقالات دومین جشنواره‌ی کتاب‌های تصویری آثار بازنگاری (بازنویسی و بازآفرینی) منتشر شد. برای مطالعه‌ی این مجموعه اینجا را کلیک کنید.
معرفی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در گفت و گو با دکتر سعید حسام پور
معرفی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در گفت و گو با دکتر سعید حسام پور
معرفی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، نخستین مرکز پژوهشی در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوانان در دانشگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۸۴، زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد. دکتر سعید...
پیام تبریک به مناسبت هفته ملی کودک
پیام تبریک به مناسبت هفته ملی کودک
به نام خداوند زیبایی‌ها بشر در جهان امروز، نیاز دارد هرچه بیش‌تر دنیای کودکان را به رسمیت بشناسد و به خود پیوسته یادآوری کند کودکان می‌توانند با مهربانی، پویایی و خلاقیتشان، انسان دور شده از اصالت خویش را یاری دهند تا به خویشتن خویش بازگردد و بیش از...
گفت‌وگو با دکتر سعید حسام‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز
گفت‌وگو با دکتر سعید حسام‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز
بیش از یک دهه است که نام دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و نوجوان پیوند یافته است. در آستانه ی چهل ویکمین فجر انقلاب اسلامی گفت وگویی داشتیم با دکتر سعید حسام پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز: ضرورت تأسیس گرایش ادبیات کودک و...