پنجمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با حضور بیش از سیصد نفر از اساتید، دانشجویان و نویسندگان کتاب های کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز برگزار شد.
آقای دکتر بابک شمشیری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در آیین گشایش این همایش که در تالار حکمت ترتیب یافت، گفت: مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، نخستین مرکز دانشگاهی کشور می باشد که به همت اعضاء هیأت علمی دانشگاه شیراز و تلاش های ارزنده ی دکتر مرتضی خسرونژاد به وجود آمده و ادبیات کودک را به عرصه دانشگاه آورده است
وی افزود: رشته کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان نیز در در دانشگاه شیراز ، به عنوان اولین دانشگاه کشور راه اندازی شد.
دکتر شمشیری ، هدف از برگزاری همایش را برقراری ارتباط و تعامل بین کسانی دانست که در عرصه عمل و حیطه نظر فعال می باشند.
وی اظهار امیدواری کرد: در سال های آتی نیز این فعالیت های دو سویه ادامه یابد و رشد و پیشرفت را در پی داشته باشند.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فلسفه تعلیم و تربیت و رابطه آن با قصه و قصه گویی بیان داشت: من داستان را معجزه می دانم و اصطلاح "معجزه داستان" را به کار می برم؛ چراکه اگر به تاریخ بشر نگاه کنیم بعد از "زبان"، "داستان و قصه" در درجه دوم قرار می گیرد و از مهمترین میراث و دستاوردهای فرهنگی بشر به شمار می رود.
دکتر شمشیری افزود: آنچه ما از تاریخ داریم و در کتاب فرهنگ بشریت ثبت شده است، قصه است و آنچه بشر می دانسته و بیان شده در قالب قصه و اسطوره بوده است و زبان ادیان نیز زبان قصه و داستان است؛چرا که قصه و داستان، بیشترین کارکردها را دارد.
این متخصص علوم تربیتی خاطرنشان کرد: "داستان" ابزار و روش تربیت است و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند به نوعی فعالان عرصه تعلیم و تربیت می باشند.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی اظهار امیدواری کرد که پیوند میان نظام تعلیم و تربیت و ادبیات کودک و نوجوان بیش از پیش مستحکم شود.
دکتر شمشیری ،مشکل دنیای مدرن امروز را کمرنگ شدن زبان "قصه و قصه گویی" توصیف و خاطر نشان کرد: این مشکل به ویژه در کشورهایی که در دوره گذار هستند بیشتر نمایان است.
وی ادامه داد: زبان قصه زبانی بوده که توانسته بشر را رشد دهد و ما اکنون آن را فراموش کرده ایم .
این دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، نقطه ضعف اساسی نظام تعلیم و تربیت در دنیای جدید را جایگزین کردن "زبان علم و فلسفه" به جای "زبان قصه و داستان" دانست و توضیح داد: قصه با تمام وجود ما عجین است و برما اثر می گذارد و دارای کارکرد تربیتی بالای می باشد.
وی با اشاره به عدم حضور مسئولان تعلیم و تربیت و نمایندگانی از آموزش و پرورش در این همایش اظهار امیدواری کرد: که پیوند میان سه رکن دانشگاه، نویسندگان کودک و نوجوان و مجریان آموزش و پرورش روز به روز قوی تر شود و جامعه از برکات آن بهره مند گردد.
دکتر سعید حسام پور ،دبیر علمی پنجمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان هم در آیین گشایش همایش بیان داشت: نقد و بررسی "رمان نوجوان" به عنوان محور اصلی این همایش انتخاب شده است؛ زیرا در دو دهه اخیر رشد مناسبی داشته است.
وی، نوجوانی را طوفانی ترین دوره زندگی نام نهاد و گفت: با ابزار داستان و رمان می توان ارتباط مناسبی با دنیای شگفت انگیز نوجوانان برقرار کرد.
دبیر علمی همایش خاطر نشان کرد: 165 مقاله و خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی و داوری های اساتید نهایتاً 32 مقاله در قالب سخنرانی و 11 مقاله به صورت پوستر در مدت 3 روز برگزاری همایش ارائه می گردد.
در ادامه این همایش، پروفسور جان استیونز استاد دانشگاه مگواری استرالیا به بیان سخنانی در خصوص " نقشه های شناختی و زیست بوم اجتماعی در ادبیات داستانی نوجوان" پرداخت .
از دیگر سخنرانان کلیدی این همایش می توان به سخنرانی پروفسور اولریش مارزلف، ایران شناس برجسته آلمانی درباره "بررسی ادبیات کودک و نوجوان زمان قاجار بر اساس فهرست کتاب های بچه خوانی" اشاره کرد.